Arginina – moc z natury

Arginina – moc z natury

Arginina to inaczej L-arginina. Z taką nazwą również możemy się zetknąć w odniesieniu do tejże substancji. Musimy oczywiście zapytać o to, czym ona tak faktycznie jest? Nie jest to nic innego jak, aminokwas endogenny.

Ludzki organizm jest w stanie wytworzyć ją samoistnie i nie musimy zatem koniecznie dostarczać jej z zewnątrz. W organizmie człowieka arginina ulega pewnym przeobrażeniom, w wyniku których możemy mówić o powstaniu tlenku azotu oraz agmatyny i kwasu glutaminowego.

 

Wpływ argininy na ludzki organizm

Arginina to aminokwas, który dla ludzkiego organizmu ma bardzo duże znaczenie. Z uwagi na to, że odpowiada za uelastycznianie oraz rozszerzanie naczyń krwionośnych, bardzo korzystnie wpływa na pracę serca. Poza tym bierze udział w regulacji wydzielania prolaktyny, insuliny, glukagonu oraz hormonu wzrostu. Arginina wpływa także na eliminację amoniaku z organizmu oraz na produkcję kolagenu. Warto także wskazać, że odpowiednia jej ilość poprawia ogólną odporność. Jak więc widać rola tego aminokwasu jest bardzo ważna, można rzec że niebagatelna. Arginina ma bardzo szeroki zakres działania i tym samym możemy mówić o niej jako o jednym z bardziej istotnych dla ludzkiego organizmu aminokwasów.


Arginina i jej wytwarzanie

Powiedzieliśmy, że arginina jest aminokwasem endogennym, a więc takim, który jest wytwarzany bezpośrednio przez organizm i nie trzeba jej dostarczać z zewnątrz. Niemniej jednak bardzo ważny w tym procesie jest odpowiedni sposób odżywiania się, aby owa arginina mogła być przez organizm produkowana w odpowiedniej ilości. Do składników diety, które mają wpływ na lepszą produkcję argininy, należą:

  • orzechy,
  • soczewica,
  • produkty pełnoziarniste,
  • nabiał,
  • czerwone mięso,
  • jaja,
  • tłuste ryby.

 

Podawanie argininy

Mimo że arginina nie musi być dodatkowo suplementowana, w pewnych sytuacjach jest to wskazane. Jej dawkowanie nie jest kwestią jednoznaczną i nie można powiedzieć, że należy przyjmować ją w określonej ilości. Zapotrzebowanie na nią zależne jest od indywidualnych uwarunkowań i tak np. w przypadku sportowców, osób chudych czy też przewlekle chorych może okazać się, że dodatkowa suplementacja będzie jak najbardziej wskazana. Ogólnie mówi się o zalecanej dawce wynoszącej od 0,4 do 6 gram w ciągu dnia, aczkolwiek ta wartość może być mocno zróżnicowana. Na niektórych opakowaniach mamy podane informacje, iż zalecana dawka produktu jest znacznie wyższa, jednak bez konsultacji ze specjalistą nie należy się nimi sugerować. Suplementy zawierające tlenek azotu są powszechnie dostępne na naszym rynku i tym samym suplementacja nie jest niczym trudnym.  Najlepiej oczywiście postawić na produkty sprawdzone i tym samym - bezpieczne.

 

 

Zdolności seksualne a arginina

Warto wspomnieć także o wpływie argininy na zdolności seksualne. Arginina i potencja to dwa pojęcia, które są ze sobą nierozerwalnie związane. Tlenek azotu, który powstaje w wyniku przeobrażenia się argininy w organizmie, wpływa bardzo korzystnie na zwiększenie możliwości seksualnych. Pamiętajmy więc nie tylko o przyjmowaniu jej w formie suplementów, ale także w postaci naturalnej, czyli w odpowiednio dobranych składnikach diety.