Co jeść po treningu?

Co jeść po treningu?

Intensywny trening daje poczucie satysfakcji. Uwolnione endorfiny - te cudowne hormony, wywołujące doskonałe samopoczucie - napełniają nas szczęściem i poprawiają samoocenę: "znów mi się udało!". Duch pozostaje zaspokojony, a co z ciałem?

Między bajki należy włożyć przekonanie, że jedzenie po treningu powoduje powrót spalonych kalorii. Pozwólmy organizmowi odbudować poziom glikogenu - jakże ważnego składnika mięśni. Im szybciej zjemy posiłek po fizycznym wysiłku, tym pewniejszym jest, że zostanie on w jak największej części zużytkowany na regenerację - ilość kalorii odłożonych do tkanki tłuszczowej może spaść nawet do zera. Utrzymamy poziom glukozy we krwi, a metabolizm będzie pracował prawidłowo. Ktoś, kto "zaciśnie zęby" i odmówi sobie posiłku po zakończeniu ćwiczeń, może liczyć na atak głodu po kilku godzinach, kiedy zużyte rezerwy dadzą o sobie znać, czerpiąc niezbędne paliwo w pierwszej kolejności z mięśni, a tym samym niwelując nasze starania.

Idealne będzie przyjęcie pierwszego posiłku ok. 30 - 60 minut po treningu. Kluczowe jest dostarczenie szybko przyswajalnych węglowodanów i białka - sprzyja to uwalnianiu insuliny, odpowiedzialnej za odbudowę glikogenu mięśniowego oraz ułatwiającej przemieszczanie aminokwasów do mięśni. 

Perfekcyjnymi dostawcami tych niezbędnych składników są:
- chude mięso indycze lub pierś kurczaka - gotowane lub grillowane,
- ryby - również gotowane lub z grilla,
- ryż, kasza, makaron - dostarczamy w nich łatwo przyswajalny cukier,
- warzywa - najlepiej gotowane na parze, co pozwala zachować ich składniki odżywcze.

Mogą być to też drobne przekąski - świeże owoce z mlekiem, kanapka z białym serem i dżemem, ciastka ryżowe z masłem orzechowym. Należy unikać tłuszczów - blokują wchłanianie białka, długo zalegają na żołądku, a zbyt późne ich spożycie może źle wpłynąć na sen. Bo pamiętajmy, że optymalny czas treningu to godziny 15 -17 - według naukowców o tej może mięśnie (w tym serce) są najbardziej rozgrzane, a wydajność płuc największa, a co za tym idzie wszelka aktywność fizyczna najbardziej efektywna. Poza tym - spędzając czas na sali ćwiczeń unikniemy największych korków!