Dieta na masę: co warto wiedzieć?

Dieta na masę: co warto wiedzieć?

Czy spożywanie odżywek jest konieczne, aby zbudować masę mięśniową, czy może wystarczy dobrze opracowana dieta? Owszem, wystarczy, jednak należy uzbroić się w cierpliwość. Nic nie dzieje się w przeciągu tygodnia czy miesiąca...

Aby zbudować masę mięśniową, należy pamiętać o dwóch podstawowych kwestiach – po pierwsze, właściwie wyważyć spożycie poszczególnych składników pokarmowych, takich jak białka, cukry i tłuszcze, po drugie - jeść dziennie więcej kalorii, niż wynosi nasze zapotrzebowanie. Do tego oczywiście dochodzi starannie przygotowany plan ćwiczeń. Jeśli będziemy trzymać się wszystkich zasad żywieniowych i treningowych, możemy liczyć na pozytywne efekty. I wcale nie będą do tego konieczne żadne odżywki. 

Co, w jakich porach i w jakich ilościach jeść, aby za jakiś czas móc cieszyć się piękną muskulaturą? Przede wszystkim, należy zacząć od wyeliminowania pewnych produktów z jadłospisu. Trening nie idzie w parze z niezdrowym jedzeniem, toteż wszelakie dania gotowe, fast foody, słodycze, słodzone napoje, ciężkie tłuszcze powinny raz na zawsze zniknąć z naszego menu. Papierosy i alkohol również nie są sprzymierzeńcami budowania masy mięśniowej. Zamiast tego należy jeść takie produkty, jak: owoce, warzywa, chude mięsa, ryby, kasze i ryże, produkty pełnoziarniste, jaja, nabiał. 

Jak już zostało wspomniane, priorytetową kwestią podczas budowania masy mięśniowej jest dostarczanie organizmowi nadwyżki kalorycznej. Musi on mieć odpowiednią ilość materiału, z którego będzie budować mięśnie. Bilans pomiędzy poszczególnymi składnikami diety ma także niebagatelne znacznie. Przede wszystkim, należy zapewnić organizmowi spore ilości białek. Ogólnie zakłada się, że na każdy 1 kg masy ciała powinno przypadać około 2 g spożywanego białka. Znaczna powinna być też ilość spożywanych węglowodanów, ponieważ to właśnie one są głównym materiałem energetycznym, z którego czerpie organizm. Składnikiem, który należy ograniczyć, są zaś tłuszcze. Ograniczyć nie oznacza jednak wyeliminować. Nieznaczna ilość zdrowych tłuszczów również jest niezbędna.