Jak przygotować się do startu w maratonie?

Jak przygotować się do startu w maratonie?

Aby wziąć udział w maratonie, przygotowania należy rozpocząć 6 miesięcy przed znalezieniem się na linii startowej. Sprawdź, w jaki sposób przygotować się na to sportowe wyzwanie.

Nawet jeżeli jesteś czynny sportowo, codziennie biegasz, grasz w piłkę lub wykonujesz inne sportowe czynności, do maratonu musisz się odpowiednio przygotować, ponieważ jest to inny rodzaj wysiłku. Bieg (ciągły) może trwać nawet 4 godziny – na to twój organizm nie jest przygotowany. Twoim głównym celem jest ukończyć maraton w możliwie jak najlepszej formie – poniżej kilka porad, w jaki sposób to zrobić.

Zanim zaczniesz ćwiczenia, musisz porzucić dotychczasowy styl życia i przejść na dietę biegacza. W diecie tej najważniejsze są węglowodany złożone. Unikaj potraw ciężkostrawnych i tłustych. Jeżeli palisz i pijesz alkohol, koniecznie musisz z tego zrezygnować! Te dwa czynniki nie wpłyną pozytywnie na twoją formę.

Pół roku przed maratonem rozpocznij regularne ćwiczenia. Na początek zacznij od krótkich tras, by z czasem je wydłużyć i przejść do biegów długodystansowych. Pamiętaj jednak, że nie możesz robić nic wbrew swojemu organizmowi – jeżeli będziesz czuł, że jeszcze nie dasz rady przebiec więcej niż do tej pory, nie rób tego, daj sobie czas i ćwicz więcej. I choć długodystansowe biegi pozwalają odpowiednio przygotować organizm do wielogodzinnego wysiłku i określają nasze predyspozycje fizyczne, to mogą je uprawiać jedynie osoby, które mają wiele treningów za sobą.

Kluczem do sukcesu jest systematyczność. Jeżeli zdarzy ci się opuścić jeden trening – nic nie szkodzi, nie nadrabiaj go, przejdź do następnego. Opuszczenie dwóch lub więcej treningów, może jednak spowodować, że będziesz musiał zacząć wszystko od nowa. Dlatego staraj się być systematyczny i nie odpuszczaj, gdy np. jest brzydka pogoda lub jesteś zbyt zmęczony.

Do twojego sukcesu przyczyni się także odpowiednie obuwie. Inwestycja w bardzo dobrą parę butów do biegania jest inwestycją w sukces. Po zakupie butów koniecznie je przetestuj – jeżeli nie są dla ciebie odpowiednie, będziesz musiał je wymienić. Pamiętaj także, że buty zużywają się tak samo jak opony w samochodzie, w związku z czym warto je wymieniać.

Każdy twój trening powinien mieć podobny układ:

1. Rozgrzewka – wolny trucht połączony z rozciąganiem, wymachami nóg i krążeniem ramion. Czas trwania: 10-15 min.
2. Dystans – łączny dystans obejmujący wszystkie elementy.
3. Schłodzenie – zwolnienie pod koniec treningu. Zamiast od razu odpoczywać, najpierw przejdź do truchtu. Czas trwania: kilka minut.
4. Ćwiczenia dodatkowe – Pompki, półprzysiady i krążenia biodrami.


Powodzenia!