Jak uniknąć kontuzji podczas biegania?

Jak uniknąć kontuzji podczas biegania?

Wielu biegaczy popełnia błędy, które zwiększają ryzyko urazów i kontuzji. Sprawdź, czy nie jesteś jednym z nich.

Kontuzje są nie tylko domeną początkujących. Bardziej doświadczeni biegacze również padają ich ofiarą. Niektóre zachowania i nawyki zwiększają ryzyko urazów, dlatego warto wiedzieć, czego unikać, aby nie przeciążać organizmu. Poniżej zestawiamy najczęstsze błędy popełniane przez biegaczy.

 

Niewłaściwa dieta

Dieta ma znaczny wpływ na kondycję, stan zdrowia, wydolność, samopoczucie i sylwetkę. Nie mniejszy niż częstotliwość treningów. Codzienne menu powinno pokrywać zapotrzebowanie kaloryczne organizmu i zawierać wartościowe składniki odżywcze. Dla osoby aktywnej fizycznie podstawowym źródłem energii są węglowodany, znajdujące się między innymi w ryżu, kaszy, makaronie, pieczywie, owocach czy ziemniakach. Według zaleceń specjalistów posiłki węglowodanowe powinny stanowić 60% codziennej diety. Niedobór węglowodanów w organizmie skutkuje zmęczeniem i zwiększoną podatnością na urazy.

 

Nieodpowiednie obuwie

Najważniejszym elementem stroju do biegania są buty. Bezpiecznie i zdrowo można biegać tylko w obuwiu specjalnie zaprojektowanym do tego sportu. Bieganie w trampkach, tenisówkach czy zwykłych adidasach nadmiernie obciąża stawy i prowadzi do nieuniknionych urazów. Nawet jeśli tymczasowo nie zauważasz żadnych problemów, to prędzej czy później oszczędności poczynione na obuwiu dadzą o sobie znać. A wtedy nie pozostanie Ci nic innego, niż przerwać bieganie na co najmniej kilka tygodni.

 

Brak rozgrzewki

Rozgrzewka powinna być nieodłączną częścią każdego treningu. Przed bieganiem należy rozciągnąć odpowiednio mięśnie i przygotować je na wysiłek (wystarczy 10-15 minut.) Brak odpowiedniego przygotowania naraża stawy i mięśnie na urazy, których można by uniknąć, wykonując w domu rozgrzewkę.

 

Ignorowanie bólu

Wielu początkujących biegaczy ignoruje niezbyt nasilone bóle, zakładając, że dolegliwość sama minie. Najczęściej jednak ból się pogłębia z treningu na trening, aż wreszcie uniemożliwia jakąkolwiek aktywność fizyczną. Bardzo częstym urazem jest przeciążenie stawu kolanowego. W takich przypadkach należy zrezygnować na jakiś czas z biegania.