Na czym polega trening interwałowy?

Na czym polega trening interwałowy?

Trening interwałowy (High Intensity Interval Training) charakteryzuje się naprzemiennym wykonywaniem ćwiczeń o dużej i małej intensywności, które zwiększają wytrzymałość organizmu i redukują tłuszcz.

Specyfika treningu

Ta tajemnicza nazwa kryje – wydawałoby się – prosty sposób na ćwiczenia. Chodzi tu bowiem o jednoczesne wymieszanie ze sobą sportów wymagających olbrzymiego wysiłku i wytrzymałości z ćwiczeniami, które są nader łatwe do wykonania bądź też o wykonywanie tego samego ćwiczenia z różną intensywnością.

Olbrzymią zaletę stanowi tu czas ćwiczeń – wystarczy poświęcić nawet kilka minut dziennie, by osiągnąć wymarzone rezultaty. Dlaczego? Ponieważ intensywność ćwiczeń sprawia, że w niewielkiej jednostce czasu wykonujemy tę samą pracę, która w przypadku mniej natężonego wysiłku zajęłaby nam go przynajmniej 3 razy więcej. Interwały to po prostu okresy, w których zamierzamy wykonywać dane ćwiczenie – ze zmienną szybkością.

 

Części składowe

Poprawny trening interwałowy składa się z dwóch faz:

  1. Fazy obciążenia – gdy wkładamy największy wysiłek w wykonywane ćwiczenia.
  2. Fazy niepełnego odpoczynku – gdy nieco zwalniamy tempo, jednak musimy pamiętać, aby nie przerywać ćwiczeń! Należy je w dalszym ciągu wykonywać, lecz z dużo mniejszą intensywnością. Zupełnie tak, jak gdybyśmy zamierzali odpocząć i ćwiczyli nieco od niechcenia. Ale na pełny odpoczynek decydować się nie wolno.

O jakich ćwiczeniach warto pomyśleć? Wybór jest bardzo szeroki. Do najpopularniejszych należą:

  • bieganie
  • skakanie na skakance
  • jazda na stacjonarnym rowerze
  • przysiady
  • podciąganie na drążku.

W zasadzie możemy zdecydować się na dowolną kombinację ćwiczeń, w zależności od tego, jakie partie ciała pragniemy najmocniej wyćwiczyć. Najlepiej równomiernie gimnastykować swoje ciało, a więc kolejno skupiać się na jego częściach składowych. W ten sposób uzyskamy wspaniałą sylwetkę i zaoszczędzimy czas!