Na czym polega trening TBC?

Na czym polega trening TBC?

Obecnie jeden z najpopularniejszych rodzajów treningów stacjonarnych, łączący elementy cardio z wytrzymałościowymi. Jest nie tylko efektywnym rodzajem ćwiczenia fizycznego, ale także świetną rozrywką!

TBC to z angielskiego "total body conditioning", czyli ćwiczenie całego ciała. Podczas jednej sesji zaktywizowane są wszystkie grupy mięśni, a dynamika wykonywania połączona z używaniem lekkiego obciążenia (hantle, zapinki na nogi, itp.) sprawia, że efekty typowe dla ćwiczeń aerobowych łączą się z ćwiczeniami siłowymi. Jest zatem treningiem ogólnorozwojowym, obejmuje partie ciała od ramion i klatki piersiowej przez brzuch aż po uda i łydki.

Bardzo ważne jest to, że zajęcia odbywają się w rytm szybkiej muzyki. Narzuca ona tempo wykonywania i sprawia, że ćwiczący czują się jakby tańczyli, co sprzyja zmniejszeniu psychicznego odczuwania zmęczenia i nie powoduje znużenia. Trening zaczyna się od 10-minutowej rozgrzewki, która ma przygotować organizm do wysiłku, a także zapobiec kontuzji, np. nadwyrężeniu nierozgrzanych mięśni. Po niej przechodzimy do ćwiczeń wzmacniających, do których często wykorzystuje się piłki, ciężarki, gumy czy ekspander. Potem pozycja horyzontalna, w której odciążamy kręgosłup. Wszystko przeplatane jest ćwiczeniami cardio, mającymi podnieść puls, przyspieszyć oddech i akcję serca. Na zakończenie zajęć zwykle stosuje się ćwiczenia rozciągające i rozluźniające o działaniu relaksacyjnym. Całość trwa ok. godziny i pozwala spalić nawet 600 kcal.

Ćwiczenia TBC w krótkim czasie pozwalają ukształtować sylwetkę i spalić nadmiar tkanki tłuszczowej. Poprawiają też przemianę materii oraz uwalniają naturalne zapasy energii. Poza poważnymi kontuzjami, nie ma przeciwwskazań do ich wykonywania - wystarczy zgłosić trenerowi dolegliwości, by opracował właściwy dla nas zestaw. Z tego też względu odpowiednie są dla ludzi w każdym wieku, tak początkujących, jak i zaawansowanych. Ważne jest, by stopień obciążenia dobrany był indywidualnie i nie powodował zbyt szybkiego zmęczenia. Tylko wtedy zapobiegniemy osteoporozie, a także poprawimy wytrzymałość stawów.

Dodatkowym urozmaiceniem jest element muzyczny - rytmy salsy, flamenco czy muzyki disco. Zwiększa to atrakcyjność oraz likwiduje monotonię, gdyż za każdym razem trening przebiega w innym nastroju i z innym temperamentem.

Największą zaletą ćwiczeń TBC jest połączenie dynamiki i siły, dzięki czemu kształtowanie odpowiedniej sylwetki idzie w parze ze wzmacnianiem wytrzymałości mięśni. Trzy treningi tygodniowo w zupełności wystarczą, by już po kilku miesiącach zauważyć wyraźne efekty tych jakże przyjemnych wysiłków.