Odżywki białkowe – wszystko o dawkowaniu

Odżywki białkowe – wszystko o dawkowaniu

Odżywki białkowe są niezwykle ważnym suplementem diety każdego człowieka, który energicznie trenuje. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak prawidłowo dawkować produkty, co może być bardzo niebezpieczne.

Odpowiednie odstępy czasu
    
Naukowcy wskazują, że suplementy diety powinny być przyjmowane w odpowiednich odstępach czasu – nie można przesadzić ze zbyt częstym z nich korzystaniem, jednak również zbyt rzadkie będzie niekorzystne dla naszego organizmu – po prostu nie uzyskamy zamierzonych efektów.
    
Za odpowiedni odstęp przyjmuje się trzy godziny - co trzy godziny można przyjmować dawkę 20 gramów białka. Chodzi przede wszystkim o to, żeby odżywki przyjmowane były bezpośrednio po wysiłku fizycznym. Wówczas bowiem nasz organizm ma największe zapotrzebowanie na białko.

    
Odpowiednia ilość

Wszyscy użytkownicy wszelakich suplementów powinni pamiętać, że należy stosować się do miarek zamieszczonych na opakowaniu bądź też zażywać mniejsze dawki, niż tam określono. Czasem są bowiem tak duże, że opakowanie mogłoby starczyć na góra kilka dni.
    
Lepiej nie przesadzać i zwrócić uwagę na wszystko, co jemy – wszak naturalnym źródłem białka są także wszelkie mięsa, jaja, przetwory mleczne oraz ryby. Jeśli wprowadzamy ich wiele do naszej diety, ilość białka pochodzącego ze sztucznych źródeł należy proporcjonalnie zmniejszyć. Jeśli jest ich mało, należy koniecznie dodać porcję odżywki – około 20/40 gramów. Zwiększymy w ten sposób ilość niezbędnych protein w organizmie.

    
Jak obliczyć zapotrzebowanie organizmu na białko?

Wzór jest bardzo prosty, a podstawę stanowi tu nasza własna waga. Wiadomo bowiem, że im człowiek większy (chodzi tu zarówno o masę ciała, jak i wzrost), tym większe jest zapotrzebowanie jego organizmu na wszelakie witaminy i minerały.
    
Musimy więc skorzystać z następującego wzoru:
pomnóżmy naszą masę ciała (np. 70 kg) razy ilość koniecznego białka dla osoby uprawiającej dyscypliny wytrzymałościowe (jest to 1,2 g/kg). Wynik będzie oznaczać, ile nasz organizm potrzebuje białka w jednorazowej porcji. W ten sposób możemy dostarczyć mu wymaganej ilości, co przyniesie na pewno pożądane efekty w czasie treningu.