Suplementy dla biegaczy

Suplementy dla biegaczy

Wielu amatorów biegania stosuje różnego rodzaju suplementy, które w założeniu mają wspomóc wydolność organizmu. Czy warto sięgać po takie preparaty?

Według najnowszych badań aż 65% amatorów biegania przyjmuje regularnie suplementy. Wśród zawodowych biegaczy odsetek ten jest jeszcze większy – wynosi aż 90%. Suplementacja ma na celu poprawę efektywności treningów poprzez wzmocnienie wydolności organizmu. Czy jednak rzeczywiście przynosi zauważalne efekty?

 

Czy suplementy rzeczywiście coś dają?

Biegacze, którzy regularnie przyjmują suplementy, deklarują znaczącą poprawę wyników uzyskiwanych podczas treningów w stosunku do tych, które osiągali bez wspomagania się żadnymi preparatami. Nasuwa się jednak pytanie: czy nie jest to efekt placebo? Badania rozwiewają wszelkie wątpliwości: suplementy mają realny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Właściwie dobrane suplementy przyspieszają regenerację mięśni po intensywnym wysiłku fizycznym, zapobiegają chronicznemu zmęczeniu, wynikającemu z przetrenowania, a także wielu chorobom i urazom (sprawdź preparaty na stawy na Products Bank). Część osób zażywających suplementy zauważa u siebie spadek masy ciała. Specyfiki tego typu nie pozostają też bez wpływu na samopoczucie.

 

Rodzaje suplementów dla biegaczy

Dzięki szerokiej gamie dostępnych na rynku suplementów każdy miłośnik biegania może dobrać dla siebie najbardziej odpowiednie preparaty. Najogólniej rzecz ujmując, możemy wyróżnić cztery kategorie suplementów:

  • spalacze tłuszczu,
  • węglowodany,
  • preparaty witaminowe,
  • odżywki białkowe i potreningowe.

 

Każdy z tych rodzajów służy innym celom. I tak spalacze tłuszczu są przeznaczone dla osób, którym zależy przede wszystkim na redukcji masy ciała; węglowodany zasilają organizm w energię; suplementy witaminowe uzupełniają niedobory wynikające np. z predyspozycji genetycznych, a odżywki ułatwiają rzeźbienie mięśni. Przy wyborze konkretnego produktu zawsze należy zachować ostrożność: czytać etykiety, sprawdzać skład, szukać informacji w sieci.

 

Zrównoważona i odpowiednio dobrana suplementacja pomaga wzmocnić organizm, uzyskać lepsze wyniki podczas treningów i nadać ciału pożądany kształt. Warto jednak z naciskiem podkreślić, że suplementy nie zastąpią zdrowej, zbilansowanej diety, która ma znaczenie kluczowe w podnoszeniu efektywności treningów.