Wyczerpujący trening - jak się po nim odżywiać?

Wyczerpujący trening - jak się po nim odżywiać?

Dostosowanie planu żywienia dla osób o wzmożonej aktywności fizycznej wbrew pozorom nie jest taką łatwą sztuką. Regularne treningi nie przyniosą wymarzonego efektu, jeżeli nie będą połączone z odpowiednią dietą. Co zatem zrobić, żeby cieszyć się zdrowiem i wymarzoną sylwetką?

Wizyta u specjalisty

Diety dla poszczególnych osób będą nieco się różniły. Najlepiej byłoby udać się do dietetyka, który bazując na naszych nawykach i przyzwyczajeniach, opracowałby indywidualny plan żywieniowy. Wizyta będzie przebiegała standardowo, pacjent zostanie zważony na profesjonalnej wadze medycznej. Następnie dokona się pomiaru jego wzrostu oraz przeprowadzi wywiad, który przybliży specjaliście codzienne nawyki danej osoby. Dzienne zapotrzebowanie energetyczne mieści się w przedziale od 1500 do 3000 kalorii, zatem przy wzmożonej aktywności fizycznej zapotrzebowanie to będzie wzrastać. Podczas dobierania odpowiedniej diety należy zwrócić uwagę nie tylko na częstotliwość treningów, ale również na wiek, płeć i masę ciała danej osoby.

 

Regularne posiłki

Bardzo istotne jest, aby regularnie spożywać posiłki. Należy jeść mniej, ale częściej. Zaleca się 5 posiłków w ciągu dnia, czyli średnio co 3 godziny. Warto jest tak rozłożyć ich spożywanie, aby ostatni posiłek był najpóźniej o godzinie 18. Zbilansowana dieta, czyli dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, powinna składać się z ok. 50-60% węglowodanów (pieczywo, makarony, kasza, owoce), 25-30% tłuszczy roślinnych i zwierzęcych oraz 10-15% białka (mleko, jaja, ryby, mięso).

 

Zalecenia

Przede wszystkim bezpośrednio przed treningiem nie należy przesadnie się objadać, jeżeli już odczuwamy głód, to lepiej sięgnąć po jakiś owoc lub jogurt. Nie zaleca się produktów, które mogą prowadzić do wzdęć i należy unikać produktów bogatych w białko błonnik oraz tłuszcze. Pokarm, który pozostaje niestrawiony, obciąża żołądek i może przyczynić się do powstania bólu brzucha. Podczas treningu pracują mięśnie, zatem wytwarzane są duże pokłady ciepła - należy dążyć do tego, aby nie przegrzać organizmu, bowiem może to doprowadzić do jego odwodnienia. Zatem pamiętajmy o tym, żeby uzupełniać utraconą wodę.